Кратко представяне на изследването
Международно изследване на уменията за четене (PIRLS) на учениците от 4. клас е може би най-авторитетното проучване в света, което отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи в участващите страни, за да подпомогне подобряването на преподаването и ученето по света.
PIRLS се реализира от Международния център TIMSS & PIRLS към Бостън Колидж, САЩ (TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, USA) заедно с Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA).
От 2001 г. изследването се провежда на всеки пет години, като България участва в него от самото начало. Извадката за всяка страна е изготвена от статистическия институт на Канада (Statistics Canada) и е представителна на национално и международно ниво. За целите на изследването са разработени тестови книжки за учениците и въпросници на учениците, родителите, учителите и директорите на избраните за участие училища.
PIRLS измерва способностите на учениците от 4. клас да разбират съдържанието на различни текстове като използват набор от когнитивни процеси. Изследването се фокусира върху двете основни цели при четенето на учениците в и извън училище:
- Четене с разбиране (художествени текстове);
- Извличане и използване на информация (научно-популярни текстове).
Тези цели определят избора на текстовете, които да се включат в изследването. За всяка цел има определени четири различни когнитивни процеса, като всеки въпрос е изготвен да извлича и оценява само един от тях:
- Търсене и извличане на определена информация;
- Извеждане на преки заключения;
- Интерпретиране и обобщаване на идеи и информация;
- Анализ и оценка на съдържанието, езика и структурата на текста.
Участие на България в PIRLS 2026
Участието на България в PIRLS 2026 се координира от Института по образованието (до 18.11.2024 г. Център за оценяване в предучилищното и училищното образование) към Министерство на образованието и науката.
България участва в изследването за шести пореден път, заедно с около 50 страни от целия свят, като за първи път преминава към изцяло компютърно базирано оценяване. PIRLS 2026 ще се проведе изцяло на компютри (вместо на хартия), а в допълнение по време на основното изследване ще се извърши Национално сравнително изследване, сравняващо постиженията на българските четвъртокласници между дигиталния и хартия формат на провеждане.
Пилотната фаза на PIRLS 2026 ще се проведе в периода 4 март – 4 април 2025 г. като онлайн компютърно базирано оценяване на около 1000 ученици от 4. клас от 25 училища.
Основното изследване PIRLS 2026 се проведе през месеците март – април 2026 г. като компютърно базирано оценяване на над 4000 четвъртокласници от 150 училища в страната. За целите на Националното сравнително изследване допълнително ще бъдат избрани около 1200 ученици в 4. клас от избраните за участие 150 училища, които да участват в изследването на хартия.
Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в края на 2027 година.
Брошура на английски за изследването PIRLS 2026 може да изтеглите от тук.
Декларация за защита на данните, съгласно изискванията на Общия регламент относно защитата на данните 2016/679 на ЕС, може да разгледате тук.
Резултати от PIRLS 2021
Представяне на резултатите от PIRLS 2021 в България може да изтеглите тук.
Международният доклад с резултатите от PIRLS 2021 може да разгледате тук.
Резултати от PIRLS 2016
Международният доклад от PIRLS 2016 може да разгледате тук.
Информационният пакет, съдържащ текстове от PIRLS 2016 със задачите към тях и ръководствата за оценяване, може да изтеглите от тук.
Националният доклад с резултатите, изводите и заключенията от анализа на данните за България от PIRLS 2016 може да изтеглите от тук.
Резултати от PIRLS 2011
На 11.12.2012 г. беше официалното представяне на резултатите от изследването. Повече информация може да намерите тук.
Международният доклад за PIRLS 2011 може да разгледате тук.
Примерни текстове от PIRLS 2011 със задачите към тях и ръководствата за оценяване, може да изтеглите от тук.
За повече информация
Марина Мавродиева, координатор на PIRLS
телефон: 02 9705657
e-mail: m.mavrodieva@mon.bg