Програма за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие
Какво е PISA?
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 1990-те години като периодично международно стандартизирано оценяване на 15-годишните ученици. Тя възниква в отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави. Програмата се осъществява съвместно от ОИСР и от държави, които не членуват в организацията. Началото е поставено през 2000 г., когато е осъществен първият етап на проекта – PISA 2000. В него се включват 43 държави. PISA се провежда през периоди от три години: през 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 и 2015 г. Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо.
Повече от 1 милион 15-годишни ученици от цял свят са се включили в програмата до днес.
С какво PISA се различава от другите международни сравнителни оценявания?
PISA не е единственото международно сравнително изследване на постиженията на учениците. Но за разлика от останалите подобни проучвания, PISA не е пряко свързана с изискванията на националните учебни програми, което я прави приложима и достъпна за повече държави. PISA измерва постиженията на учениците в контекста на образователните цели, дефинирани от обществото.
В PISA 2012 за пръв път, наред с традиционното тестиране (на хартиен носител), е въведено електронно-базирано оценяване, при което тестовете са разработени и се администрират в електронен формат.
Защо се провежда PISA?
… за да определи доколко 15-годишните ученици, които са в края на задължителното си обучение, са подготвени за съвременното общество на познанието;
… за да оцени функционалната грамотност на 15-годишните ученици в областта на четенето, математиката и природните науки.
Какво оценява PISA?
PISA е ориентирана към бъдещето, към способността на учениците да използват познанията и уменията си в условията на реални житейски ситуации.
PISA измерва компетентности, които се приемат като особено важни за самостоятелната обществена реализация и успешната адаптация на младия човек към променящата се реалност.
Партньори
PISA се осъществява от международен консорциум, в който през различните етапи на изследването участват:
Education Testing Service (ETS) | www.ets.org |
Pearson | www.pearson.com/ |
Public Research Centre “Henri Tudor” | www.tudor.lu |
Australian Council for Educational Research, Австралия | ACER |
Сito Institute for Educational Measurement, Холандия | CITO |
cApStAn Linquistic Quality Control, Белгия | cApStAn |
Unité d’analyse des systémes et des pratiques d’enseignement, Белгия | aSPe |
National Institute for Educational Policy Research, Япония | NIER |
Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, Германия | DIPF |
WESTAT САЩ | WESTAT |
Българското участие в PISA се координира от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование.
България и PISA
Защо е важно България да участва в PISA?
PISA събира и обработва информация по значими за образователната политика въпроси, а именно:
Какви са постиженията на българските ученици в сравнение с учениците от други държави?
Доколко реалните резултати отговарят на обществените очаквания към образователната политика в България?
Доколко образованието в България подготвя българските ученици за пълноценно участие в обществения живот?
PISA в България …
Около 4 000 български 15-годишни ученици участваха в заключителната фаза на първия етап на програмата PISA 2000 през 2002 г. (PISA+).Основната оценявана област беше грамотността по четене, определяна като способността да се разбира, използва и осмисля писмен текст за постигане на определени цели, за задълбочаване на познанията и за активно участие в обществения живот.
В третия етап на програмата PISA 2006 се включиха 4 600 ученици от 182 училища в цялата страна. В тестовите книжки преобладаваха въпросите по природни науки (биология, химия, физика и природна география).
Резултатите от участието на България в PISA 2006 бяха оповестени на 04.12.2007 г. едновременно с представянето на международния доклад на ОИСР. Националният доклад е публикуван тук.
Приключи участието на България в четвъртия етап на програмата PISA 2009. Основното изследване се проведе през април-май 2009 г. В него участваха около 4700 ученици, родени през 1993 г., от 180 училища в цялата страна. Подобно на PISA+ основната оценявана област беше грамотността по четене. Резултатите на българските ученици бяха обявени на 7 декември 2010 г. Националният доклад е публикуван тук.
Приключи петият етап на програмата – PISA 2012. Основната оценявана област е математическата грамотност на учениците. За пръв път в България се проведе електронно-базирано оценяване, което измерва уменията на учениците да решават проблеми. Основното изследване на PISA 2012 се проведе през април-май 2012 г. Резултатите бяха оповестени на 3.11.2013 г. Националния доклад 'Предизвикателства пред училищното образование. Резултати от участието на България в Програмата за международно оценяване на учениците PISA 2012' можете да изтеглите от тук.
Приключва шестият етап на изследването – PISA 2015. Оценяването се проведе изцяло в електронен формат. Основният акцент е поставен върху грамотността на учениците по природни науки. Включен бе и отделен модул с тестови задачи, предназначени за измерване на уменията на учениците за решаване на проблеми в сътрудничество. Примерни задачи могат да бъдат намерени тук и тук. Резултатите от PISA 2015 ще бъдат оповестени на 06.12.2016 г.
Приключи седмият етап на Програмата за международно оценяване на учениците – PISA 2018. Акцентът беше поставен върху четивната грамотност на учениците. Подобно на проучването през 2015 г. тестът беше изцяло в електронен вариант. Включен бе и допълнителен модул за оценяване на финансовата грамотност на учениците. Резултатите бяха оповестени на 03.12.2019 г. Допълнителна информация можете да намерите тук
Резултати от участието на България в Програмата за международно оценяване на учениците PISA 2018 можете да намерите тук.
Участие на България в PISA 2022
Участието на България в PISA 2022 се координира от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към Министерство на образованието и науката.
България участва за пореден път в изследването, заедно с близо 80 страни от целия свят.
PISA 2022 ще се проведе в периода 21 март – 22 април 2022 г. като оценяването отново е изцяло компютърно базирано. В изследването участват 200 училища от цялата страна. Очаква се в него да се включат около 7000 ученици, родени през 2006 година.
Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в края на 2023 година.
Декларация за защита на данните, съгласно изискванията на Общия регламент относно защитата на данните 2016/679 на ЕС, може да разгледате тук.
Примерни задачи по четене (PISA 2000):
Езерото чад (337.44 KB), Труд (77.06 KB), Графити (72.82 KB), Спортни обувки (182.96 KB)
Примерни задачи по математика (PISA 2003):
Скорост на състезателен автомобил (66.53 KB), Ябълкови дръвчета (43.63 KB), Израстване (69.92 KB)
Примерни задачи по природни науки, групирани по оценяваните компетентности (PISA 2006):
Определяне на научни проблеми (2.44 MB), Научно обясняване на природни процеси и явления (3.36 MB), Използване на научни данни и доказателства (2.01 MB)
Примерни задачи за измерване на четивната грамотност в PISA 2009:
Задачи 2009.pdf (514.02 KB)